غزل شماره 130 دیوان سعدی شیرازی

شرح و تفسیر غزل شماره 130 دیوان سعدی شیرازی در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدارجان

شرح و تفسیر غزل شماره 130 دیوان سعدی شیرازی

شاعر : ابو محمد مصلح بن عبدالله ملقب به سعدی شیرازی

کتاب : دیوان اشعار

قالب شعر : غزل

آدرس شعر : غزل شماره 130 دیوان سعدی شیرازی

غزلیات سعدی
متن کامل ابیات 1 الی 7

1) دوش دور از رویت ای جان ، جانم از غم تاب داشت / ابر چشمم بر رخ از سَودای دل سیلاب داشت

2) در تفکّر عقل مسکین پایمال عشق شد / با پریشانی دل شوریده چشمِ خواب داشت

3) کوس غارت زد فراقت گِرد شهرستان دل / شحنۀ عشقت سرای عقل در طَبطاب داشت

4) نقشِ نامت کرده دل محراب تسبیح وجود / تا سَحر تسبیح گویان روی در محراب داشت

5) دیده ام می جُست و ، گفتندم : نبینی روی دوست / خود دُرافشان بود چشمم کاندر او سیماب داشت

6) زآسمان آغازِ کارم سخت شیرین می نمود / کی گمان بردم که شهدآلوده زهر ناب داشت ؟

7) سعدی این ره مشکل افتاده ست در دریای عشق / اوّل ، آخر در صبوری اندکی پایاب داشت

شرح و تفسیر غزل شماره 130 دیوان سعدی شیرازی

دوش دور از رویت ای جان ، جانم از غم تاب داشت / ابر چشمم بر رخ از سَودای دل سیلاب داشت


ای محبوب من ، دیشب در فراق رویت جانم از غمی که از تو دور باد در تب و تاب بود و چشمانم به سان ابر از عشق درون سیل اشک بر گونه ام جاری می ساخت . [ دوش = دیشب / تاب = رنج و غم ، آتش و سوز / سودا = عشق ، یکی از اخلاط اربعه که غلبۀ آن موجب عشق و هوس و خیال ( مالیخولیا ) می شود ]

در تفکّر عقل مسکین پایمال عشق شد / با پریشانی دل شوریده چشمِ خواب داشت


عقل بیچاره در اندیشیدن لگدکوب عشق گردید و در این حال دلِ بی قرار و آشفته انتظار آرامش و خفتن داشت . [ مسکین = آن که هیچ ندارد ، حقیر و ضعیف / چشم داشتن = کنایه از توقّع و انتظار داشتن ، امید و آرزو داشتن ]

کوس غارت زد فراقت گِرد شهرستان دل / شحنۀ عشقت سرای عقل در طَبطاب داشت


درد جدایی ات طبل یغماگری را در گرداگرد شهر دل به صدا درآورد و عشق تو خانۀ عقل را مثل گویی اسیر دست چوگان ساخت . [ کوس = طبل بزرگ که در جنگ ها زنند / طبطاب = چوبی است که در فارسی به آن تختۀ گوی بازی گویند ]

نقشِ نامت کرده دل محراب تسبیح وجود / تا سَحر تسبیح گویان روی در محراب داشت


دل تصویر اسم تو را مثل محرابی برای تسبیح گفتن خود قرار داده و سحرگاهان تسبیح گویان روی به محراب تصویر نامت نهاده بود . [ محراب = جایی در مسجد که امام در آنجا نماز می گزارد ، قبله / تسبیح = در لغت به معنی سبحان الله گفتن و خدا را به پاکی یاد کردن است و نیز سُیحه را گویند و آن عبارت از وسیله ای است از دانه های به رشته کشیده شده ]

دیده ام می جُست و ، گفتندم : نبینی روی دوست / خود دُرافشان بود چشمم کاندر او سیماب داشت


چشمم می پرید و بایستی در اثر این تفأّل به دیدار دوست نایل می آمدم ، امّا به من گفتند : که روی او را نخواهی دید ، گرچه چشم من به سبب سیمابی که در درون داشت مروارید اشک می افشاند . [ دیده جَستن = پریدن چشم که نشانۀ تفأّل و شگون بوده است و شوق و اشتیاق را می رساند / دُر = مروارید / سیماب = جیوه / دُر افشان بودن چشم = کنایه از گریان بودن چشم ]

زآسمان آغازِ کارم سخت شیرین می نمود / کی گمان بردم که شهدآلوده زهر ناب داشت ؟


در اثر سازگاری فلک آغاز کار عاشقی ام بسیار شیرین به نظر می رسید ، امّا کی گمان می کردم که فلک وصال شیرین مرا به زهر آلوده سازد . [ شهد = عسل و انگبین / شهدآلوده = شیرین / ناب = خالص ]

سعدی این ره مشکل افتاده ست در دریای عشق / اوّل ، آخر در صبوری اندکی پایاب داشت


ای سعدی ، این راه در دریای عشق سخت و دشوار گشته است . باری ، تو در آغاز عاشقی اندکی شکیبایی و تاب و توان داشتی . [ آخر = به هر حال ، خلاصه ، باری / پایاب = بن و قعر آب که پای بدان رسد ، تاب و توان ]

شرح و تفسیر غزل 129                     شرح و تفسیر غزل 131

بخش خالی. برای افزودن محتوا صفحه را ویرایش کنید.

دکلمه غزل شماره 130 دیوان سعدی شیرازی

زندگینامه سعدی شیرازی

افصح المتکلّمین ، مصلح بن عبدالله ملقب به سعدی شیرازی ، یکی از ستارگان قَدَرِ اوّل آسمان شعر و ادب فارسی است . وی به تقریب در سال 606 هجری قمری در شیراز و در خانواده ای که به تعبیر خودش ، همه از عالمان دین بودند ، دیده به جهان گشود . در کودکی پدر را از دست داد و تحت سرپرستی و تربیت جدِ مادریش قرار گرفت …

متن کامل زندگینامه سعدی شیرازی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

معرفی کتاب دیوان اشعار سعدی شیرازی

در میان آثار منظوم سعدی ، غزل هایش جایگاه ویژه ای دارد . بی تردید بخشی از شهرت سعدی از رهگذر سروده شدن این غزل ها تحقق یافته است . زیرا با مطالعه این سروده هاست که خواننده درمی یابد سعدی در یافته های عاطفی و احساسی خویش را در نهایت فصاحت و بلاغت به نظم کشیده و در اختیار مخاطب قرار داده است .

این غزل ها افزون بر جذابیت و دلفریبی و افزونی که در صورت آنها مشاهده می شود ، در بُعدِ معنایی آینه ای است از افکار انسان دوستانه ، عشق بع هستی و حیات بشری ، عنایت به عوالم روحانی و ماورایی ، تجربه های بشری که سعدی آنها را در سفرهایش و …

متن کامل معرفی جامع کتاب دیوان اشعار سعدی شیرازی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

منابع و مراجع :

  1. شرح غزلهای سعدی – جلد اول و دوم – نوشته دکتر محمدرضا برزگر خالقی و دکتر تورج عقدایی – انتشارات زوّار

Tags:
اولین نفری باشید که نظرتان را ثبت می کنید

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با دیدارجان

لطفا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را ارسال فرمایید.

درحال ارسال

وارد شوید

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟