درخواست ذوالقرنین از کوه قاف عظمت صفت حق

درخواست ذوالقرنین از کوه قاف عظمت صفت حق | شرح و تفسیر در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدارجان

درخواست ذوالقرنین از کوه قاف عظمت صفت حق | شرح و تفسیر

شاعر : مولانا جلال الدین محمد بلخی

کتاب : مثنوی معنوی

قالب شعر : مثنوی

آدرس شعر : مثنوی معنوی مولوی دفتر چهارم ابیات 3711 تا 3720

نام حکایت : حکایت رفتن ذوالقرنین به کوه قاف و درخواست کردن از کوه

بخش : 1 از 3 ( درخواست ذوالقرنین از کوه قاف عظمت صفت حق )

مثنوی معنوی مولوی

خلاصه حکایت رفتن ذوالقرنین به کوه قاف و درخواست کردن از کوه

ذوالقرنین به سویِ کوهِ قاف حرکت کرد و دید که آن کوهِ بزرگ مانندِ زمرّدی صاف و لطیف است و گرداگردِ جهان را احاطه کرده است . از تماشایِ عظمتِ آن حیرت کرد و گفت : اگر تو کوهی ، پس کوه هایِ دیگر چه اند ؟ کوهِ قاف پاسخ داد که کوه هایِ دیگر به منزلۀ رگ های من بشمار آیند . من در هر شهری رگی نهان دارم و …

متن کامل ” حکایت رفتن ذوالقرنین به کوه قاف و درخواست کردن از کوه ” را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

متن کامل ابیات درخواست ذوالقرنین از کوه قاف عظمت صفت حق

ابیات 3711 الی 3720

3711) رفت ذُوالقَرنَین سویِ کوهِ قاف / دید او را کز زُمُرُّد بود صاف

3712) گِردِ عالَم حلق گشته او محیط / ماند حَیران اندر آن خَلقِ بسیط

3713) گفت : تو کوهی ، دِگر چیستند ؟ / که به پیشِ عُظمِ تو بازیستند ؟

3714) گفت : رگ هایِ من اند آن کوه ها / مثلِ من نَبوَند در حُسن و بها

3715) من به هر شهری ، رگی دارم نهان / بر عُروقم بسته اطرافِ جهان

3716) حق چو خواهد زَلزله شهری مرا / گوید او : من بَر جَهانم عِرق را

3717) پس بجنبانم من آن رگ را به قهر / که بدان رگ متّصل گشته ست شهر

3718) چون بگوید بَس ، شود ساکن رگم / ساکنم ، وز رویِ فعل اندر تَگم

3719) همچو مَرهَم ساکن و بس کارکُن / چون خِرَد ساکن ، وز او جُنبان سخُن

3720) نزدِ آن کس که ندانَد عقلش این / زلزله هست از بُخاراتِ زمین

شرح و تفسیر درخواست ذوالقرنین از کوه قاف عظمت صفت حق

رفت ذُوالقَرنَین سویِ کوهِ قاف / دید او را کز زُمُرُّد بود صاف


ذُوالقرنین به سوی کوهِ قاف رفت و دید که آن کوه از زُمُرّدِ صاف و لطیف است .

گِردِ عالَم حلق گشته او محیط / ماند حَیران اندر آن خَلقِ بسیط


دید که آن کوه مانندِ حلقه ای ، اطرافِ عالم را احاطه کرده است و ذُوالقزنین از تماشای عظمتِ آن مخلوقِ بزرگ حیران شد . [ بسیط = گسترده ، پهن ، در اینجا به معنی بزرگ ]

گفت : تو کوهی ، دِگر چیستند ؟ / که به پیشِ عُظمِ تو بازیستند ؟


ذُوالقرنین به کوهِ قاف چنین خطاب کرد : اگر تو کوهی ، پس کوه های دیگر چه هستند که در برابرِ عظمتِ تو بازیچه ای بیش نیستند ؟ [ عُظم = بزرگی ]

گفت : رگ هایِ من اند آن کوه ها / مثلِ من نَبوَند در حُسن و بها


کوهِ قاف در جواب گفت : آن کوه ها رگ های من بحساب می آیند و در زیبایی و جلوه گری مانندِ من نیستند . [ بها = مخففِ بهاء به معنی روشنی و درخشش ]

من به هر شهری ، رگی دارم نهان / بر عُروقم بسته اطرافِ جهان


من در هر شهری ، رگی پوشیده و پنهان دارم و همۀ اطرافِ جهان به رگ هایم بسته شده است . [ عُروق = جمع عِرق به معنی رگ ]

حق چو خواهد زَلزله شهری مرا / گوید او : من بَر جَهانم عِرق را


هر گاه حضرت حق بخواهد در شهری زلزله رُخ دهد . او به من فرمان می دهد و من یکی از رگ هایم را می جنبانم و آنگاه در شهری که به این رگ متصل است زلزله پدید می آید .

پس بجنبانم من آن رگ را به قهر / که بدان رگ متّصل گشته ست شهر


پس من نیز آن رگ را با قهر و شدّت حرکت می دهم و شهری که بدان رگ متصل است به سختی می لرزد .

چون بگوید بَس ، شود ساکن رگم / ساکنم ، وز رویِ فعل اندر تَگم


همینکه حق تعالی بگوید : « بس است » آن رگم ساکن و بی حرکت شود . آری هر چند خود حرکتی ندارم . امّا به سببِ فعل و ارادۀ الهی دائما در حالِ تکاپو هستم . [ تَگ = دویدن ]

همچو مَرهَم ساکن و بس کارکُن / چون خِرَد ساکن ، وز او جُنبان سخُن


من مانندِ مَرهَم هستم که هر چند بسیارمؤثر و درمان بخش است . امّا صورتِ ظاهری ام ساکن و بی حرکت است . یا مانندِ عقل هستم که به ظاهر بی حرکت است امّا کلام از او به حرکت درمی آید . عقل بر حسبِ ظاهر ساکن است در حالی که منشأ بسیاری از افعال است .

نزدِ آن کس که ندانَد عقلش این / زلزله هست از بُخاراتِ زمین


امّا به نظرِ آن کسی که عقلش این موضوع را درک نمی کند . زلزله از بخارهای انباشته در دلِ زمین ناشی می شود . [ کسی که مشیّت الهی را نمی بیند زلزله را به علل و اسبابِ طبیعی نسبت می دهد . نیکلسون می گوید : به عقیدۀ ارسطو ، زلزله از تبخیر است . زمین ذاتا خشک است امّا باران ، آن را از رطوبت پُر می سازد . آنگاه خورشید و آتش ، خود زمین را گرم می کند و بادهایی را هم در درون و هم در بُرون آن به حرکت می آورد … سبب زلزله باد است یعنی هجوم تبخیر بیرونی به درونِ زمین ( شرح مثنوی معنوی مولوی ، دفتر چهارم ، ص 1677 ) مولانا برای آنکه نشان دهد صاحبان عقول جزیی و نظری با مراتب مختلف دانش خود ، حقیقت را درک نتوانند کرد و همچنان در پردۀ اسباب و عللِ طبیعی محتجب مانده اند . حکایت بعدی ( بخش بعدی ) را آورده است . ]

شرح و تفسیر بخش بعد

دکلمه درخواست ذوالقرنین از کوه قاف عظمت صفت حق

خلاصه زندگینامه مولانا جلال الدین محمد بلخی

سرزمین ایران از دیرباز مهد تفکرات عرفانی بوده است . از این رو در طی قرون و اعصار ، نام آورانی بی شمار در عرصه عرفان و تصوف در دامن خود پرورش داده است . یکی از این بزرگان نام آور ، حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی است که به ملای روم و مولوی رومی آوازه یافته است . او در ششم ربیع الاول سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد . پدر او محمدحسین  خطیبی است که به بهاءالدین ولد معروف شده است و نیز او را با لقب سلطان العلما یاد کرده اند . بهاء ولد از اکابر صوفیه و اعاظم عرفا بود و خرقه او به احمد غزالی می پیوست و در علم عرفان و …

متن کامل زندگینامه مولانا جلال الدین بلخی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

خلاصه معرفی کتاب مثنوی معنوی مولوی

مثنوی معنوی کتابی تعلیمی و درسی در زمینه عرفان ، اصول تصوف ، اخلاق ، معارف و …است . مولانا بیشتر به خاطر همین کتاب شریف معروف شده است . مثنوی معنوی دریای ژرفی است که می توان در آن غواصی کرد و به انواع گوهرهای معنوی دست یافت با آنکه تا آن زمان کتابهای ارزشمند و گرانقدری نظیر منطق الطیر عطار نیشابوری و حدیقت الحقیقت سنائی و گلشن راز شبستری از مهمترین و عمیق ترین کتب عرفانی و صوفیانه به شمار می رفتند ولی با ظهور مثنوی معنوی مولانا و جامعیت و ظرافت و نکته های باریک و …

متن کامل معرفی جامع کتاب مثنوی معنوی مولوی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

منابع و مراجع :

  1. شرح جامع مثنوی معنوی – دفتر چهارم – تالیف کریم زمانی – انتشارات اطلاعات

Tags:
اولین نفری باشید که نظرتان را ثبت می کنید

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با دیدارجان

لطفا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را ارسال فرمایید.

درحال ارسال

وارد شوید

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟