حکایت گفتن موسی به فرعون که از من یک پند قبول کن

حکایت گفتن موسی به فرعون که از من یک پند قبول کن در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدارجان

حکایت گفتن موسی به فرعون که از من یک پند قبول کن

حضرت موسی (ع) به فرعون فرمود : بیا یک حرف از من بپذیر و در عوض چهار پاداش به تو می دهم . فرعون گفت : ای موسی آن حرف را برای من بیان کن . موسی فرمود : آن حرف اینست که آشکارا بگویی خدایی جز خدای یگانه نیست . فرعون گفت : ای موسی اکنون آن چهار پاداش را توضیح دِه . سپس موسی (ع) آن چهار پاداش و فضیلت را بر شمرد که عبارت بودند از تندرستی ، عمر طولانی ، سلطنت در دنیا و آخرت و عمر دائمی . فرعون بلافاصله این موضوع را با همسرش آسیه در میان گذاشت و او نیز فرعون را در قبولِ شرطِ موسی تشویق کرد . امّا فرعون گفت : قبل از قبولِ این شرط لازم است با وزیرم هامان نیز مشورت کنم . با اینکه آسیه ، فرعون را از مشورت با هامانِ سیاه دل برحذر داشت امّا فرعون این موضوع را با هامان در میان نهاد و او نیز فرعون را از چنین کاری منصرف کرد .

مأخذ این حکایت روایتی است که استاد فروزانفر آنرا از قصص الانبیاء ثعلبی ، صفحه 155 نقل کرده است ( مأخذ قصص و تمثیلات مثنوی ، ص 146 ) که ترجمه متن عربی آن بدین شرح است .

خداوند به موسی وحی کرد که به فرعون بگوید اگر به خداوندِ یگانه ایمان آری تو را امارت کشورت دهم و جوانی و نشاط به تو باز آرم . فرعون از موسی مهلت خواست . و چون فردا شد هامان نزدِ فرعون آمد و فرعون ، وعدۀ موسی را بدو بازگفت و هامان گفت : سوگند به خدا همۀ این وعده ها به اندازۀ یک روز عبادت اینان نمی ارزد و بدینسان فرعون را به کبر و نخوت کشاند .

مولانا در این حکایت ، اسرارِ شگرفی را از خود شناسی و عوالمِ باطنی را به مقاضای افهام و عقولِ عامّه بیان می دارد و به مناسبت تفسیر و تعلیلِ هر نکتۀ دقیق ، حکایت می آورد .

***


شرح و تفسیر اشعار ” حکایت گفتن موسی به فرعون که از من یک پند قبول کن ” در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدار جان مطالعه نمائید .

شرح و تفسیر گفتن موسی یک پند و چهار فضیلت به فرعون

شرح و تفسیر شرح کردن موسی آن چهار فضیلت را جهت مزد ایمان

شرح و تفسیر حدیثِ قدسی کنز مخفی یا گنج پنهان

شرح و تفسیر غره شدن آدمی به ذکاوت و تصویرات طبع خویش

شرح و تفسیر حدیث با مردم به قدر عقل و فهمشان سخن بگویید

شرح و تفسیر مشورت کردن فرعون با آسیه در ایمان آوردن

شرح و تفسیر قصه باز پادشاه و کمپیر زن

شرح و تفسیر قصه آن زن که طفل او بر سر ناودان خزید

شرح و تفسیر مشورت کردن فرعون با وزیرش هامان در ایمان آوردن

شرح و تفسیر نومید شدن موسی از ایمان فرعون به تأثیر هامان

Tags:
اولین نفری باشید که نظرتان را ثبت می کنید

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با دیدارجان

لطفا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را ارسال فرمایید.

درحال ارسال

وارد شوید

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟