شرح و تفسیر غزل شماره 168 دیوان غزلیات سعدی شیرازی در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدارجان
شرح و تفسیر غزل شماره 168 دیوان غزلیات سعدی شیرازی
شاعر : ابو محمد مصلح بن عبدالله ملقب به سعدی شیرازی
کتاب : دیوان اشعار
قالب شعر : غزل
آدرس شعر : غزل شماره 168 دیوان غزلیات سعدی شیرازی
1) کس این کند که دل از یار خویش بردارد / مگر کسی که دل از سنگ سخت تر دارد
2) که گفت من خبری دارم از حقیقت عشق / دروغ گفت ، گر از خویشتن خبر دارد
3) اگر نظر به دو عالَم کند ، حرامش باد / که از صفای درون با یکی نظر دارد
4) هلاک ما به بیابان عشق خواهد بود / کجاست مرد که با ما سر سفر دارد ؟
5) گر از مقابله شیر آید ، از عقب شمشیر / نه عاشق است که اندیشه از خطر دارد
6) وگر بهشت مُصوّر کنند عارف را / به غیر دوست نشاید که دیده بردارد
7) از آن متاع که در پای دوستان ریزند / مرا سَری است ، ندانم که او چه سَر دارد ؟
8) دریغ پای که بر خاک می نهد معشوق / چرا نه بر سر و بر چشم ما گذر دارد ؟
9) عوام عیب کنندم که عاشقی همه عُمر / کدام عیب ؟ که سعدی خود این هنر دارد
10) نظر به روی تو انداختن حرامش باد / که جز تو در همه عالَم کسی دگر دارد
کس این کند که دل از یار خویش بردارد / مگر کسی که دل از سنگ سخت تر دارد
آیا کسی دل از یار خویش برمی کند ؟ جز آن کس که دلی سخت تر از سنگ داشته باشد ، هیچ کس چنین نمی کند . [ دل برگرفتن از کسی یا چیزی = کنایه از ترک و رها کردن کسی یا چیزی ، چشم پوشی کردن از کسی یا چیزی ]
که گفت من خبری دارم از حقیقت عشق / دروغ گفت ، گر از خویشتن خبر دارد
آن کس که در بند خویش است و در عین حال ادّعا می کند که از حقیقت عشق آگاه است ، دروغ می گوید . [ که = هرکه ]
اگر نظر به دو عالَم کند ، حرامش باد / که از صفای درون با یکی نظر دارد
آن کس که با خلوص دل به یک معشوق نظر دارد و با وی سرخوش است ، بر وی حرام باد که به دو عالم نظر داشته باشد . [ نظر = نگاه و توجّه / دو عالَم = عالم غیب و شهادت ، این جهان و آن جهان / صفای درون = پاکی دل ]
هلاک ما به بیابان عشق خواهد بود / کجاست مرد که با ما سر سفر دارد ؟
ما سرانجام در بیابان عشق از پای در خواهیم آمد . کیست آن مردی که اندیشۀ همراهی با ما را در این سفر داشته باشد ؟ [ مرد = بی بک و غیور / سر چیزی یا کاری داشتن = کنایه از قصد و توجه به امری داشتن ]
گر از مقابله شیر آید ، از عقب شمشیر / نه عاشق است که اندیشه از خطر دارد
اگر از رو به رو شیر و از پشت سر شمشیر ، عاشق را تهدید نماید و او از خطر ، بیمی به خود راه دهد ، عاشق نیست . [ مقابله= مقابل ، رو به رو / اندیشه = ترس ]
وگر بهشت مُصوّر کنند عارف را / به غیر دوست نشاید که دیده بردارد
اگر بهشت را برای عارف به تصویر کشند و مجسّم نمایند ، شایسته نیست که جز برای دیدار دوست چشم بگشایند . [ مصوّر کردن = نقش کردن ، در پیش چشم آوردن / عارف = دانا و شناسنده / شایستن = لایق و سزاوار بودن / دیده برداشتن = کنایه از چشم باز کردن ]
از آن متاع که در پای دوستان ریزند / مرا سَری است ، ندانم که او چه سَر دارد ؟
از آن چیزهایی که می توان در راهِ دوست ریخت ، من سری برای نثار کردن دارم ، امّا نمی دانم که او چه اندیشه ای در سر دارد ؟ ( آیا این هدیه را از من می پذیرد یا نه ) [ متاع = کالا / در سر داشتن = کنایه از اندیشه و قصد داشتن ]
دریغ پای که بر خاک می نهد معشوق / چرا نه بر سر و بر چشم ما گذر دارد ؟
دریغ است که یار برای گذشتن ، پای بر خاک می نهد ، چرا بر سر و چشم ما گام نمی نهد و از روی آنها نمی گذرد ؟
عوام عیب کنندم که عاشقی همه عُمر / کدام عیب ؟ که سعدی خود این هنر دارد
مردم عوام بر من خرده می گیرند که ای سعدی ، تو در تمام عمر عاشق هستی . این چه عیبی است ؟ سعدی خود این کار و بار عاشقی را هنر محسوب می دارد . [ عوام = هر کس و همه کس ، مردم ساده دل و بی سواد / هنر = فضل و فضیلت ]
نظر به روی تو انداختن حرامش باد / که جز تو در همه عالَم کسی دگر دارد
آن کسی که در همۀ هستی جز تو کسی را برگزیند ، نظر افکندنش به روی تو حرام باد .
افصح المتکلّمین ، مصلح بن عبدالله ملقب به سعدی شیرازی ، یکی از ستارگان قَدَرِ اوّل آسمان شعر و ادب فارسی است . وی به تقریب در سال 606 هجری قمری در شیراز و در خانواده ای که به تعبیر خودش ، همه از عالمان دین بودند ، دیده به جهان گشود . در کودکی پدر را از دست داد و تحت سرپرستی و تربیت جدِ مادریش قرار گرفت …
متن کامل زندگینامه سعدی شیرازی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.
در میان آثار منظوم سعدی ، غزل هایش جایگاه ویژه ای دارد . بی تردید بخشی از شهرت سعدی از رهگذر سروده شدن این غزل ها تحقق یافته است . زیرا با مطالعه این سروده هاست که خواننده درمی یابد سعدی در یافته های عاطفی و احساسی خویش را در نهایت فصاحت و بلاغت به نظم کشیده و در اختیار مخاطب قرار داده است .
این غزل ها افزون بر جذابیت و دلفریبی و افزونی که در صورت آنها مشاهده می شود ، در بُعدِ معنایی آینه ای است از افکار انسان دوستانه ، عشق بع هستی و حیات بشری ، عنایت به عوالم روحانی و ماورایی ، تجربه های بشری که سعدی آنها را در سفرهایش و …
متن کامل معرفی جامع کتاب دیوان اشعار سعدی شیرازی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.
منابع و مراجع :
- شرح غزلهای سعدی – جلد اول و دوم – نوشته دکتر محمدرضا برزگر خالقی و دکتر تورج عقدایی – انتشارات زوّار