غزل شماره 155 دیوان سعدی شیرازی

شرح و تفسیر غزل شماره 155 دیوان سعدی شیرازی در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدارجان

شرح و تفسیر غزل شماره 155 دیوان سعدی شیرازی

شاعر : ابو محمد مصلح بن عبدالله ملقب به سعدی شیرازی

کتاب : دیوان اشعار

قالب شعر : غزل

آدرس شعر : غزل شماره 155 دیوان سعدی شیرازی

غزلیات سعدی
متن کامل ابیات 1 الی 9

1) زآنگه که بر آن صورت خوبم نظر افتاد / از صورت بی طاقتی ام پرده برافتاد

2) گفتیم که عقل از همه کاری به درآید / بیچاره فروماند چو عشقش به سر افتاد

3) شمشیر کشیده ست نظر بر سَر مردم / چون پای بدارم که ز دستم سپر افتاد ؟

4) در سوخته پنهان نتَوان داشتن آتش / ما هیچ نگفتیم و ، حکایت به درافتاد

5) با هر که خبر گفتم از اوصاف جمیلش/ مشتاق چنان شد که چو من بی خبر افتاد

6) هان ، تا لب شیرین نسِتانَد دلت از دست / کآن کز غم او کوه گرفت ، از کمر افتاد

7) صاحب نظران این نفَس گرمِ چو آتش / دانند که در خرمن من بیشتر افتاد

8) نیکم نظر افتاد بر آن مَنظرِ مطبوع / کاوَّل نظرم هر چه وجود از نظر افتاد

9) سعدی نه حریف غم او بود ، ولیکن / با رستم دستان بزند هر که درافتاد

شرح و تفسیر غزل شماره 155 دیوان سعدی شیرازی

زآنگه که بر آن صورت خوبم نظر افتاد / از صورت بی طاقتی ام پرده برافتاد


از آن زمانی که چهرۀ زیبایت را مشاهده کردم ، از رخسار بی تابی من پرده برافتاد و سخت بی قرار شدم  . [ زآنگه = از آن زمان / خوب = زیبا / نظر= نگاه / پرده برافتادن = کنایه از آشکار شدن ]

گفتیم که عقل از همه کاری به درآید / بیچاره فروماند چو عشقش به سر افتاد


می پنداشتم که عقل از عهدۀ هر کاری برمی آید امّا بیچاره وقتی عاشق شد ، به کار عشق فروماند . [ بیچاره = درمانده و ناتوان / به سر افتادن = دریافتن و متوجّه شدن / از کاری به درآمدن = کنایه از عهده کاری بیرون آمدن و آن را به نیکی انجام دادن ]

شمشیر کشیده ست نظر بر سَر مردم / چون پای بدارم که ز دستم سپر افتاد ؟


نگاه بر سر مردم شمشیر کشیده است . من که شمشیر از دستم افتاده است ، چگونه می توانم مقاومت نمایم . [ نظر = نگاه / پای داشتن = کنایه از پایداری و بردباری کردن ، تاب مقاومت داشت / سپر از دست افتادن = کنایه از تسلیم و عاجز شدن ]

در سوخته پنهان نتَوان داشتن آتش / ما هیچ نگفتیم و ، حکایت به درافتاد


همانطور که آتش در چیز سوخته و مشتعل پنهان نمی ماند ، حکایت سوزش درون ما نیز گرچه سخن نمی گوییم ، آشکار شده است . [ سوخته = آتشگیره و آن جامۀ سوخته که بر آن از سنگ و چخماق آتش گیرند ، آنچه بدان آتش افروزند (لغت نامه) / به درافتادن = کنایه از آشکار شدن ]

با هر که خبر گفتم از اوصاف جمیلش / مشتاق چنان شد که چو من بی خبر افتاد


خبر وصف جمال او را با هر کس در میان نهادم ، آنچنان شیفته و مشتاق وی گردید که مثل من بی خبر و حیران ماند . [ اوصاف جمیل = نیکویی ها و خصلت های زیبا / مشتاق = شیفته و عاشق / بی خبر = حیران و سرگشته ]

هان ، تا لب شیرین نسِتانَد دلت از دست / کآن کز غم او کوه گرفت ، از کمر افتاد


آگاه باش که لب شیرین ، دل از کفتن نرباید و به عشق مبتلایت نکند . زیرا کسی که از دست غم عشق شیرین لبان به کوه پناه می بُرد ، ناچار خود را از کمرگاه آن به زیر پرتاب می کند . [ هان = صوت ، کلمه ای است برای تنبیه و آگاهیدن / کوه گرفتن = سر به کوه گذاشتن و به کوه رفتن / دل از دست ستاندن = کنایه از شیفته و عاشق کردن / از کمر افتادن = کنایه از بی صبر و طاقت گشتن ]

صاحب نظران این نفَس گرمِ چو آتش / دانند که در خرمن من بیشتر افتاد


صاحب دلان می دانند که نفَس گرم عشق که چونان آتشی است ، خرمن مرا بیش از دیگران به آتش کشیده است . [ صاحب نظران = روشن دلان و آگاهان ، کسانی که به چشم دل در کارها نگرند / نفس گرم = کنایه از دَمِ گیرا ، نفس اثربخش ، آه سوزان / آتش در خرمن افتادن = کنایه از هستی و وجود به باد دادن و نابود شدن ]

نیکم نظر افتاد بر آن مَنظرِ مطبوع / کاوَّل نظرم هر چه وجود از نظر افتاد


بر آن چهرۀ زیبا به دقّت نگریستم . در همان نگاه اوّل هر چیز که در هستی وجود داشت ، در نظرم بی قدر گردید . [ نظر = نگاه / منظر = چهره و صورت / مطبوع = خوش آیند و زیبا / وجود = موجود ]

سعدی نه حریف غم او بود ، ولیکن / با رستم دستان بزند هر که درافتاد


سعدی از عهدۀ غم عشق او برنمی آمد ، امّا هر کس که با کاری بزرگ چون غم عشق درگیر شود ، حتّی می تواند به رستم دستان هم بجنگد . [ حریف = رقیب و همآورد / رُستم دستان = رستم پسر زال و دستان لقبی برای پدر رستم بود / زدن = پیکار کردن / درافتادن = کنایه از ستیز کردن ]

شرح و تفسیر غزل 154                     شرح و تفسیر غزل 156

بخش خالی. برای افزودن محتوا صفحه را ویرایش کنید.

دکلمه غزل شماره 155 دیوان سعدی شیرازی

زندگینامه سعدی شیرازی

افصح المتکلّمین ، مصلح بن عبدالله ملقب به سعدی شیرازی ، یکی از ستارگان قَدَرِ اوّل آسمان شعر و ادب فارسی است . وی به تقریب در سال 606 هجری قمری در شیراز و در خانواده ای که به تعبیر خودش ، همه از عالمان دین بودند ، دیده به جهان گشود . در کودکی پدر را از دست داد و تحت سرپرستی و تربیت جدِ مادریش قرار گرفت …

متن کامل زندگینامه سعدی شیرازی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

معرفی کتاب دیوان اشعار سعدی شیرازی

در میان آثار منظوم سعدی ، غزل هایش جایگاه ویژه ای دارد . بی تردید بخشی از شهرت سعدی از رهگذر سروده شدن این غزل ها تحقق یافته است . زیرا با مطالعه این سروده هاست که خواننده درمی یابد سعدی در یافته های عاطفی و احساسی خویش را در نهایت فصاحت و بلاغت به نظم کشیده و در اختیار مخاطب قرار داده است .

این غزل ها افزون بر جذابیت و دلفریبی و افزونی که در صورت آنها مشاهده می شود ، در بُعدِ معنایی آینه ای است از افکار انسان دوستانه ، عشق بع هستی و حیات بشری ، عنایت به عوالم روحانی و ماورایی ، تجربه های بشری که سعدی آنها را در سفرهایش و …

متن کامل معرفی جامع کتاب دیوان اشعار سعدی شیرازی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

منابع و مراجع :

  1. شرح غزلهای سعدی – جلد اول و دوم – نوشته دکتر محمدرضا برزگر خالقی و دکتر تورج عقدایی – انتشارات زوّار

Tags:
اولین نفری باشید که نظرتان را ثبت می کنید

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با دیدارجان

لطفا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را ارسال فرمایید.

درحال ارسال

وارد شوید

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟