حکایت لابه کردن قبطیان چون دیدند آبِ نیل برای آنان خون است در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدارجان
مفسرانِ قرآنِ کریم در ذیل آیه 133 سورۀ اعراف ، نوشته اند که یکی از عذاب هایی که بر قبطیان فرعونی مقرر شد این بود که مدّتی ، آب رودخانه نیل و جمله آب های ایشان به خونِ خالص تبدیل گردید . این عذابِ جانکاه سبب شد که از عطش و بی آبی درمانده شوند و با تضرّع و التماس نزد یارانِ موسی (ع) آیند و آب تکدّی کنند . موسویان نیز سبوهای آبِ زلالِ خود را به آنان می دادند ، امّا همینکه آن را بر لب می نهادند به خون تبدیل می شد ( مجمع البیان ، ج 4 ، ص 469 )
این حکایت شرح مراتبِ درونی سالکی است که ابتدا سائقۀ طلب در فروترین شکل در او پدید می آید و از نازلترین مرتبت ، حرکت خود را آغاز می کند . ابتدا با انگیزۀ نیل به مواهبِ دنیوی و نعیمِ اُخروی ، راهِ حق را در پیش می گیرد . و چون مراحلی را پشتِ سر می گذارد مطلوبِ پیشین در نظرش رنگ می بازد و زآن پس انگیزۀ سلوک او تصعید می یابد و به جای آنکه با سائقۀ نیل به عیشِ دنیوی و اُخروی و یا با انگیزۀ تکلیف و تکلّف حرکت کند . راهِ حق را با نَزعۀ عشق درمی نوردد . در این حکایت «قبطی» نمادِ کسی است که وجدانش بیدار می شود و در مرتبه ای نازل طالبِ حق می گردد . و «سبطی» نمادِ مُرشدِ صادق و ولیِّ فاضلی است که دست او را می گیرد و هدایتش می کند .
***
شرح و تفسیر اشعار ” حکایت لابه کردن قبطیان چون دیدند آبِ نیل برای آنان خون است ” در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدار جان مطالعه نمائید .
شرح و تفسیر گفتن قبطی به سبطی که یک سبو از نیل پُر کُن
شرح و تفسیر درخواستن قبطی دُعای خیر و هدایت از سبطی
شرح و تفسیر زن پلیدکار که شوهر را گفت آن خیالات از آمرودبُن است
شرح و تفسیر باقی قصّۀ موسی (ع) و خون شدن آب نیل
1) ای عاشقان ای عاشقان امروز ماییم و شما / افتاده در غرقابه ای ، تا خود که داند آشنا…
1) هر آن ناظر که منظوری ندارد / چراغ دولتش نوری ندارد 2) چه کار اندر بهشت آن مدّعی را…
1) ای بادِ بی آرامِ ما ، با گُل بگو پیغام ما / که : ای گُل ، گُریز اندر…
1) مگر نسیم سَحر بوی یار من دارد / که راحت دل امّیدوار من دارد 2) به پای سرو درافتاده…
1) ای نوبهارِ عاشقان ، داری خبر از یارِ ما ؟ / ای از تو آبستن چمن ، و ای…
1) غلام آن سبک روحم که با ما سر گران دارد / جوابش تلخ و ، پنداری شِکر زیر زبان…