شرح و تفسیر ولیعهد ساختن وزیر ، هر امیر را جدا جدا

شرح و تفسیر ولیعهد ساختن وزیر ، هر امیر را جدا جدا در مرکز تخصصی شعر و عرفان دیدارجان

شرح و تفسیر ولیعهد ساختن وزیر ، هر امیر را جدا جدا

شاعر : مولانا جلال الدین محمد بلخی

کتاب : مثنوی معنوی

قالب شعر : مثنوی

آدرس شعر : مثنوی معنوی مولوی دفتر اول ابیات ۶۵۰ تا ۶۶۱

نام حکایت : پادشاه جهود که نصرانیان را می کشت از بهر تعصب

بخش : ۲۰ از ۲۴

مثنوی معنوی مولوی
داستان و حکایت

در میان جهودان ، پادشاهی جبار و بیدادگر بود که نسبت به عیسویان سخت کینه توز بود . این پادشاه موسی (ع) و عیسی (ع) را که در واقع شعله ای از یک چراغ و با هم متحد بودند را از روی تعصب ، مخالف یکدیگر می انگاشت و در صدد بو که دین و آئین عیسویان را براندازد . او وزیری کاردان و زیرک داشت که در امور مهم او را یاری می داد . وزیر می دانست که ایمان و عقیده مردم را نمی توان با خشم و زور از میان برداشت بلکه برعکس هر چه زور و خشونت سخت تر باشد عقیده و ایمان مردم استوارتر گردد و از اینرو نیرنگی ساخت و شاه را نیز موافق خود کرد . بر اساس این نیرنگ شاه را متقاعد نمود که چنین وانمود سازد که وزیر به آئین عیسویان گرایش یافته است ، پس باید دست و گوش و بینی او را برید و …

متن کامل حکایت آن پادشاه جهود که نصرانیان را می کشت از بهر تعصب را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

متن کامل ابیات ۶۵۰ الی ۶۶۱

۶۵۰) وآنگهانی ، آن امیران را بخواند / یک به یک تنها به هر یک حرف راند

۶۵۱) گفت هر یک را به دین عیسوی / نایب حق و خلیفه من تویی

۶۵۲) وآن امیران دگر اتباع تو / کرد عیسی جمله را اشباع تو

۶۵۳) هر امیری کو کشد گردن ، بگیر / یا بکش یا خود همی دارش اسیر

۶۵۴) لیک تا من زنده ام ، این وامگو / تا نمیرم ، این ریاست را مجو

۶۵۵) تا نمیرم من ، تو این پیدا مکن / دعوی شاهی و استیلا مکن

۶۵۶) اینک این طومار و احکام مسیح / یک به یک برخوان تو بر امت ، فصیح

۶۵۷) هر امیری را چنین گفت او جدا / نیست نایب ، جز تو در دین خدا

۶۵۸) هر یکی را کرد او یک یک عزیز / هر چه آن را گفت ، این را گفت نیز

۶۵۹) هر یکی را او یکی طومار داد / هر یکی ضد دگر بود ، المراد

۶۶۰) جملگی طومارها بد مختلف / همچو شکل حرف ها ، یا تا الف

۶۶۱) حکم این طومار ، ضد حکم آن / پیش از این کردیم این ضد را بیان 

شرح و تفسیر ولیعهد ساختن وزیر ، هر امیر را جدا جدا

وآنگهانی ، آن امیران را بخواند / یک به یک تنها به هر یک حرف راند


سپس آن وزیر مکار هر یک از پیشوایان مذهبی عیسویان را نزد خود فراخواند و در نهانی به هر یک از آنان وصیت کرد و گفت توئی جانشین من .

گفت هر یک را به دین عیسوی / نایب حق و خلیفه من تویی


وزیر به هر یک از پیشوایان دوازده گانه عیسوی گفت : در دین عیسی تویی نایب بر حق و جانشین حقیقی من .

وآن امیران دگر ، اتباع تو / کرد عیسی جمله را اشباع تو


وزیر به هر یک از آنان گفت : پیشوایان دیگر پیرو تو هستند و عیسی (ع) همه عیسویان شیعه و پیرو تو کرده است .

هر امیری کو کشد کردن ، بگیر / یا بکش یا خود همی دارش اسیر


هر یک از پیشوایان که در برابر فرمانت سرکشی کرد او را بگیر و بکش و یا اسیرش کن .

لیک تا من زنده ام ، این وامگو / تا نمیرم ، این ریاست را مجو


لیکن تا وقتی که من زنده هستم این راز را به کسی مگو و تا من نمرده ام طالب رسیدن به این ریاست و پیشوائی مباش .

تا نمیرم من ، تو این پیدا مکن / دعوی شاهی و استیلا مکن


و تا نمرده ام تو این موضوع را آشکار و بر ملا مکن و مدعی ریاست و چیرگی مشو .

اینک این طومار و احکام مسیح / یک به یک برخوان تو بر امت ، فصیح


آنچه در این طومار نوشته شده همه احکام عیسی (ع) است . بگیر و آن را بر یکایک امت عیسی (ع) بطور شمرده و گویا بخوان تا همه متوجه شوند .

هر امیری را چنین گفت او جدا / نیست نایب ، جز تو در دین خدا


آن وزیر پر تزویر به هر یک از پیشوایان عیسوی جداگانه گفت : در دین خدا یعنی دین عیسی (ع) غیر از تو جانشین و خلیفه ای نیست .

هر یکی را کرد او یک یک عزیز / هر چه آنرا گفت ، این را گفت نیز


آن وزیر مکار به ظاهر هر یک از امیران را گرامی داشت و هر چه را به آن یکی گفته بود همان را به دیگری هم گفت .

هر یکی را او یکی طومار داد / هر یکی ضد دگر بود ، المراد


آن وزیر به یکایک آن دوازده امیر طوماری داد که مضمون و مقصود آن طومارها ضد یکدیگر بود . خلاصه .

جملگی طومارها بد مختلف / همچو شکل حرف ها ، یا تا الف


همه آن طومارها از حیث مضمون با هم اختلاف داشت مانند اختلاف شکلی که میان حروف الفبا از < الف > تا < یا > وجود دارد .

حکم این طومار ، ضد حکم آن / پیش از این کردیم این ضد را بیان


حکم این طومار با حکم ان طومار کاملا مغایر بود که ما این مطلب را پیش از این بیان کردیم . [ رجوع شود به بخش ” تخلیط وزیر در احکام انجیل ” ابیات ۴۶۳ به بعد ] .

دکلمه ولیعهد ساختن وزیر ، هر امیر را جدا جدا

دکلمه ولیعهد ساختن وزیر ، هر امیر را جدا جدا

زنگینامه مولانا جلال الدین محمد بلخی

سرزمین ایران از دیرباز مهد تفکرات عرفانی بوده است . از این رو در طی قرون و اعصار ، نام آورانی بی شمار در عرصه عرفان و تصوف در دامن خود پرورش داده است . یکی از این بزرگان نام آور ، حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی است که به ملای روم و مولوی رومی آوازه یافته است . او در ششم ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد . پدر او محمدحسین  خطیبی است که به بهاءالدین ولد معروف شده است و نیز او را با لقب سلطان العلما یاد کرده اند . بهاء ولد از اکابر صوفیه و اعاظم عرفا بود و خرقه او به احمد غزالی می پیوست و در علم عرفان و …

متن کامل زندگینامه مولانا جلال الدین بلخی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

معرفی کتاب مثنوی معنوی مولوی

مثنوی معنوی کتابی تعلیمی و درسی در زمینه عرفان ، اصول تصوف ، اخلاق ، معارف و …است . مولانا بیشتر به خاطر همین کتاب شریف معروف شده است . مثنوی معنوی دریای ژرفی است که می توان در آن غواصی کرد و به انواع گوهرهای معنوی دست یافت با آنکه تا آن زمان کتابهای ارزشمند و گرانقدری نظیر منطق الطیر عطار نیشابوری و حدیقت الحقیقت سنائی و گلشن راز شبستری از مهمترین و عمیق ترین کتب عرفانی و صوفیانه به شمار می رفتند ولی با ظهور مثنوی معنوی مولانا و جامعیت و ظرافت و نکته های باریک و …

متن کامل معرفی جامع کتاب مثنوی معنوی مولوی را در مرکز تخصصی شعر و عرفان مطالعه نمایید.

منابع و مراجع :

  1. شرح جامع مثنوی معنوی – دفتر اول – تالیف کریم زمانی – انتشارات اطلاعات

Tags:
۲s یادداشت ها
  1. جلیل 4 ماه پیش

    آقا دمتون گرم، خدا خیرتون بده… همه ی دفاتر اینجوری در سایت هست؟

    • نویسنده
      فقیه 4 ماه پیش

      سلام . خوشحالم از علاقه شما به مطالب عرفانی . دو دفتر اول بطور کامل هست و دفتر سوم در حال انجام می باشد . دفتر چهارم به یاری خدا ظرف یک ماه آینده شروع خواهد شد .

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با دیدارجان

لطفا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را ارسال فرمایید.

درحال ارسال

وارد شوید

اطلاعات خود را فراموش کرده اید؟